Leser her i TF om barn som går alene fordi foreldrene fester http://www.folkebladet.no/nyheter/article47391.ece
Hva er det med disse egoistiske voksne som kun tenker fest i ferien , ja for det er mange som ser på ferien som en tid da det er "tillatt" "akseptert" å helle i seg bøtter med alkohol. "vi har jo ferie" Finnes vel få argumenter som er så flate. Hva er det med sommeren som gjør at det er akseptert å drikke hele tiden ? Hva med barna? Skal ikke de få ha en fin sommer også ?
Har enkelte voksne glemt at de har barn også i ferien eller er det bare deres egne "behov" som råder?
Barn har jo også ferie, de går i barnehager og på skole ellers i året. Og det kan være en stressende tillværelse det også. Betyr det at de kan gi svarten i foreldrene på sommeren ?
Voksne som drar på ferie enten det er i norge sverige eller til syden eller hvor det nå er de velger å feriere kan nok ikke bare ta fri fra foreldrerollen selv om det er ferietid. Da burde de ikke skaffet seg barn i det hele tatt syns nå jeg . Skal de feste bør det gjørest når barn ikke er tilstedet.
Slike foreldre som kun tenker på seg selv og driter i om de har barn med seg burde ikke fått lov til å hatt barna ellers i året heller. Ja det er sterke ord men det er min mening. Hva om det skjer noe med barna hvem skal da sørge for dem ? Er det andres ansvar? Er det andre voksnes ansvar å ta seg av disses barn bare for at de selv skal kunne feste videre?
Hvor er ansvarsfølelsen og foreldreansvaret? har de også tatt ferie? Dette er ting en ikke kan ta ferie fra.
Jeg blir så provosert over enkelte voksne menneskers holdninger til fest og ferier. Nå ser jeg ikke noe galt i ett glass vin eller en pils, men det er forskjell på det og på en fyllefest hvor barn går rundt uten tillsyn på fremmede steder eller på hjemstedet for den saks skyld. Utsvevende fester og barn hører ikke sammen , det er min konklusjon ……….
noen som er uenige …………..
eller har et annet syn på det ?

45 kommentarer In " Barn og fyllefester "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
juli 22nd 2006 at 1:39 pm
Det er skuffende at ingen som har vært innom dette har giddet å kommentert,
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 1:43 pm
Helt enig med deg at fylla har ødelagt sååå mange liv altså… og det er ungene det går utover ja… altfor mye av den dritten altså
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 1:54 pm
Dette er første gangen jeg er innom Helene og min kommentar er at jeg er veldig enig med deg. Det er dette fordømte drikkemønsteret til nordmenn at fest er fyll!
Helt ubegripelig!
Jeg er av dem som hever alkoholforbruket i Norge og jeg har omgått forholdsvis mye alkohol fra jeg faktisk ble far. Men hos meg er alkohol vanlig sammen med mat eller det kan nytes ved andre høve.
La du merke til NYTE. Det er så stor forskjell på hvordan man drikker.
I min familie, mine brødres familier med barn og nå også barnebarn har vi en unorsk omgang med alkohol og det går veldig bra med barn og voksne.
Jada vi har vært fulle, men vi har “nesten” likevel vært oss ansvaret bevisst.
Meget viktig innlegg i disse tider Helene.
Ha en fortsatt god ferie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 2:49 pm
#2 hele-nyh ja det er synd at voksne ikke tenker lenger enn de gjør og ja det er barna det går utover
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 2:51 pm
#3 Breiflabben det er en viss forskjell på å nyte eller misbruke, jeg er ingen avholdskvinne men liker ikke kombinasjonen alkohol og barn eller fyllefest og barn
ha en flott sommer du også og det var hyggelig at du stakk innom
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 3:53 pm
Bloggen er i sommermodus tror jeg så kommentarer varierer mye.
Jeg er helt enig med deg her. Ingenting gjør meg så trist som å se foreldre stupfulle i syden feks med sutrende, redde unger som ikke får kontakt med mor og fars blanke og fjerne blikk. Folk virker mer forbanna på at det røykes rundt barn enn at folk blir fulle og tullete rundt dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:04 pm
Det er ikke no’ moro med foreldre og fyll…
Pratet med yngstejenta på telefonen i går, hun gledet seg til å komme hjem på mandag sa hun…. mye pga at hun var skuffa for at pappa ikke kunne la vær å ta så mange øl når hun endelig var på besøk. Han var jo bare snill….. men han ble så… så… så annerledes.
svetteklemmeri
solen
perzmo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:08 pm
Enig… Har aldri smakt en dråpe fremfor barna…:)
Ha en finfin dag vennen*
Nunz
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:25 pm
#6 ja der er jeg enig med deg , huff “tenke seg til at det røykes rundt barn” men at folk er drita sammen med barn det hører en ikke så mye av ..
sommermodus ja kanskje men tror ikke det jeg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:27 pm
#7 ja barn reagerer på voksne og alkohol selv om de voksne tror at barna ikke merker noe, hvor dom kan en bli
Det blir bra tenker jeg å få henne hjem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:29 pm
#8 Det går jo an å ta et glass vin til maten , men fyll foran barn : nei takk
barn liker heller ikke å se voksne drikke,
Du er et godt eksempel på hvordan det burde være vennen klemmer i varmen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:37 pm
Har ikke barn selv ,men jeg er heeelt enig med deg i dette.’
En gammel venninde av meg tok med seg sin 3 års gammel sønn med på pub.’
Jeg synes dette var så ille at jeg dro hjem og
hun satt igjen med noen andre og satt der til
ganske langt ut på kvelden.
Masse musikk og støy..
Hun er også en av de som sitter med han på fanget og røyker…
Huff dette er ikke bra for de små..
Fulle voksne og barn passer ikke sammen.
klemmmmmer til deg .
Jeg så du og nunz plinget på nesten på likt på msn ,men da hadde jeg gått å lagt meg igjen…
Når jeg sto opp var dere offline!
Lei meg da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:41 pm
#12 ja det er synd at det finnes de som tar med seg små barn ut på pub, da jeg jobbet på slike ga jeg alltid beskjed til voksne med barn at barnpasset ikke på slike steder, fikk endel stygge blikk og kommentarer fra påvirka foreldre
frykt ikke for det du frue 
kommer nok på igjen på msn
klemmer from me
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:43 pm
Det er helt hinsides min fatteevne hvordan foreldre kan bruke ferien som en unnskyldning. Skal man drikke på julaften også da, fordi man har fri?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:45 pm
Sitter faktisk her midt i en diskusjon med min datter på 12 år nå, og tar opp dette temaet med henne..
Hun kommer til meg og spørr “-Kan jeg få sove hos veninnen min for hun blir alene siden foreldrene skal ut på galaisen i natt?”
Dette er jeg helt i mot, og selv er jeg avhold fra alkohol.Jeg tenker først på barna, og ikke på hva jeg kunne gå glipp av på fyllagalaisen.. Nei kort og godt.. Jeg syns det er skammelig av foreldrene til hennes veninne og lemne henne alene for at de skal kunne få seg ei flat-fyll..
Bra du tar opp dette på bloggen din!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 4:58 pm
#14 det er nok mange som også gjør det , drikker på julaften og jula blir deretter for de barna som opplever det mange bruker alle fridager som undskyldning for fyll
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 5:01 pm
#15 ja hva hvis noe skulle skje med den jentungen, at hun skulle bli syk f.eks?
Og hva må ikke en unge føle når foreldrene tenker først på sine egne “lyster”
De burde kanskje satt seg ned å tenkt litt før de fikk barn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 5:01 pm
#16: Nettopp, noe som blir helt latterlig i seg selv. Skjønner ikke disse foreldrene at slik adferd gir et svært dårlig signal til barna? Det er ingen spøk at barn med slike foreldre begynner å drikke mye tidligere enn andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 5:06 pm
Fyllefester og barn hører ikke sammen nei.. Greit nok å ta seg et glass vin til maten, men å bøtte nedpå er ikke greit..
Barna skal føle seg trygge, og foreldre er jo rollemodeller for sine barn også.. Tenk litt lenger enn nesa rekker er jo derfor meget lurt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 5:57 pm
Hei i sommeren.
Har bare en kommentar, du kan legge til JUL, PÅSKE; Konfirmasjon og andre høytidsdager, i ditt innlegg.
Som du skjønner, jeg er veldig enig i ditt anliggende. Om foreldre tar et glass vin gjør sikkert ikke noe, og for min del må de bare ta noen fyllefester også, men da UTEN ungene til stede. Vi har i alle år fått forståelse av at barnevernet tar barn fra folk. Jeg har lenge lurt på om de gjør det ofte nok?? jeg kjenner barnevernsbarn som er veldig fornøyd med å ha 3 mødre nettopp fordi den ene heimen de hadde ikke var noe god plass å være for et barn. Men de var alltid glad i mora si, så etterhvert har det gått an å ha kontakt. Som unge ble de tatt bedre vare på av reservemødre, fosterforeldere osv. Dessverre, for de skulle kunne vært trygge heime. Sånn er det bare ikke.
HA det fint i varmen.
Kepp on smiling!
Keep on fighting!
rfor
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 7:08 pm
#18 synd å si det men jeg tror det eneste de tenker på er fyll og fest. Ja de gir barna et feil syn på alkohol, og de lider det er det viktigste poenget og barn skulle sluppet å lide pga foreldrenes idiotskap
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 7:10 pm
#19 jeg ville ikke hatt slike rollemodeller til foreldre og tror at det ikke er noe ønske fra noe barn så der er jeg enig
barn og trygghet ja det hører ihop. Disse oreldrene har vel knapt noe å tenke med trr jeg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 7:17 pm
#20 ja alle feriedager da kommer også jul og resten med er dager hvor barn ofte får føle foreldrenes dårlige alkoholvaner på kropp og sjel. Barneværnet kan nok være litt mere kritisk til hvor de går inn å fjerner barn , for ofte blir barn som lever i et alkoholhelvete IKKE tatt fra foreldrene før de har opplevd for mye av fyll.
Jeg ser ikke noe galt i at folk tar seg en fest men da ikke når barna er i nærheten eller tilstede
Barn trenger foreldre som er der for dem og som ikke er der for alkoholen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 7:23 pm
Jeg husker godt fester hos mine foreldre da jeg var liten. De varte til langt på natt og det ble drukket mye. Jeg elsket å ligge inne i sengen min å sovne til at de sang og spilte gitar. De lo og var så glade. Skulle mamma og pappa bort på fest så fikk jeg barnevakt eller så tok de meg med. Jeg kjenner alle mine foreldres venner godt på grunn av dette.
Ikke noe galt i å feste når du er forelder, men pass på barna…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 8:10 pm
#24 Det kan nok hende at du hadde de greit med dine foreldres fester men da tviler jeg på at de låg avdrukne eller lot deg være alene når de festet slik mange barn blir overlatt til seg selv og fyll og barn er ingen kominasjon som er bra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 22nd 2006 at 9:20 pm
Vel, mange foreldre i dag startet med flatfylla i veldig ung alder. Og det ble ikke bedre i tenårene… russetid… Det virker ofte som om det er mange som rett og slett ikke klarer å legge av seg partykulturen de hadde på den tiden selv når de liksom skulle ha vokst i fra det.
Trist, barna burde vært tatt hånd om av barnevernet tvert…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 23rd 2006 at 10:23 am
#26 JA barn av foreldre som bare fester burde blitt overtatt av barnevernet, men slik er det desverre ikke. Kanskje de skulle tenkt seg bedre om før de fikk barn og kanskje vurdert hva som var viktigst fest eller barn. Men mange begynner på flatfyllfesting etter at de har fått barn, hva med dem ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 23rd 2006 at 11:05 pm
Fryktelige greier. Fyll og røyk sammens med barn er motbydelig! fysj!
Var innom en fest for 1 års tid siden, musikken duret gjennom veggene. Foreldrene i 40-50 var rusa sammens med deres 17 år gamle datter og hennes venner i alle aldre. Det første jeg møtte da jeg kom var en liten jente i 4-5 åra. Hun stod i den kalde gangen barbeint i en tynn nattkjole og stirret inn mot stuen der festens kjerne holdt til. Jeg ble veiledet inn på stuen og så ikke noe mer til henne, men da jeg var på toaletten litt senere kunne jeg høre jenta gråte i etasjen over. Jeg hadde tenkt meg opp å for å ta meg av ungen siden ingen andre så ut til å bry seg men måtte løpe for livet da to av fest deltakerene flippa helt på meg for noe jeg sa.
Skulle gjerne skrevet mer men må stenge butikken og komme meg hjem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 23rd 2006 at 11:16 pm
alkoholinntak mens man passer på barn = uakseptabelt. mine unger skal jaggu få slippe å se meg full =) ikke bra, ikke bra…..selv så jeg ikke min mor full før jeg var ca 18. og selv da syntes jeg det var rart/teit. foreldra skal være forbilder, rart det ikke er mer kriminalitet og dritt her i verden pga av uansvarlige foreldre!! dessverre er det altfor enkelt å få et barn idag…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2006 at 5:49 am
#28 Hva med barnevernet , de kunne blitt kontaktet…. men de fleste ønsker ikke bli innvolvert. Men en kan faktisk være annonym for de det gjelder selv om en sier hvem en er til BV . Bv er ikke alltid de store stygge ulvene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2006 at 5:53 am
#29 ja det er enkelt å få barn bare et lite stikk så er det gjordt, barn har ikke vondt av å se et normalt inntak av alkohol. Forskning viser i daga at barn av totalavholds og alkoholikere har stor sjanse for selv å få et rusproblem , mens barn fra et normalt alkoholkonsumerende hjem ofte klarer seg best i henhold til alkohol seinere. men det er forskjell på flatfyll og et glass vi eller øl
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2006 at 6:16 am
Den verden du beskriver er uhyre sjelden. Det kan nesten virke som om du selv er offer for dette. Foreldre som prioriterer fyll og fest fremfor omsorg for sine egne barn finnes knapt. Her konstruerer du et problem som egentlig er ikkeeksisterende. Jovist kan det finnes, men, det finnes også foreldre som dreper barna sine, uten at det finnes grunnlag for å danne noen organisasjon for å motvirke det. Og grunnen er faktisk at det ikke er et problem! Bruk heller tiden din til å bekjempe andre og langt viktigere saker. Det finnes nok å ta av hvis du virkelig er et samfunnsengasjert menneske…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2006 at 4:42 pm
jeg har nok ikke vært i den problemstillingen at jeg har vært offer for fulle foreldre

Tror ikke mine drakk engang da jeg var ung
od du sier at det er et ikke eksisterende problem ?? hvorfor blir da mange barn tatt vare på av andre pga fulle foreldre. Dette er et kjent fenomen både fra norge , sverige, også på sydenferier skjer dette ofte. Så om det er et ikke eksisterende problem eller et problem så skjer det uansett om man prøver å skyve det langt vekk og påstå at det ikke skjer. Man kan kanskje kalle det et “skjult” problem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2006 at 9:43 pm
Fyll og barn hører ikke samen rett og slett! Jeg har vært mye full i mitt liv(ikke stolt av), men barna mine har aldri sett meg påvirket av alkohol(stolt av!)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 24th 2006 at 9:58 pm
Du tar opp et viktig og upopulært emne, full av benekting og forsvar. Alle som har hatt med unger å gjøre, vet at rus er både utbredt og vanlig hos foreldrene.
Skal skrive om alkohol sjøl snart og da skal jeg linke til deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 3:55 pm
#34 JA alkohol og barn hører ikke sammen , har selv vært full men mine barn såg aldri meg ta en pils, men det er forskjell på å ta en pils og være stupfull sammen med barn.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 4:03 pm
Helt enig i at barn skal få slippe å se foreldrene fulle.
Mine foreldre var veldig flinke sånn, de kunne ta et glass i godt selskap, men aldri noe i nærheten av fulle. Dette tror jeg har gitt meg et greit forhold til alkohol, jeg er ikke avholds, men kalles nok ganske forsiktig….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 4:06 pm
#35 ja temaet er nok ikke særlig populært

og derfor bør det også belyses litt
man kan ikke bare fornekte at det skjer når alle vet at det skjer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 4:08 pm
#37 forskning viser at barn av totalavholds og alkoholikere har lettere for å få et rusproblem enn barn av foreldre med moderat alkoholforbruk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 4:16 pm
Til #’ene 14, 16, 18 og 20
Det er ikke noe “skummelt å nyte alkohol enten det er ferie, jul eller påske.
MEN det skal nytes med respekt vise igjen at man “blir ikke rar” om man tar 2-3 glass vin under et måltid eller øl og dram til juleribba.
Hvorfor noen reagerer så sterkt på det, er fordi det nettopp IKKE nytes med respekt og med respekt til sine omgivelser.
I min familie har det ikke vært noe problem. Se min kommentar #3
Mine barn og mine brødres barn har et helt fint og naturlig forhold til alkohol som overhodet ikke er skadelig.
Nå skal jeg feire mineldste brors 60 års dag i Danmark. Ja det kan nok bli noen glass for mange på noen, men der er vi tross alt voksne “voksne” og voksne barn.
Tør jeg ymte frampå med en skål?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 4:28 pm
#40 håper festen blir storslått
og ja det er ingen fare med å nyte pils vin akkevitt og andre dråper så lenge en ikke blir stupfull og det er små barn i ens nærvær som en skal ha kontrollen på
barn reagerer ikke negativt på folk som drikker om de ikke er skadelidende pga det , men bråk slossing krangling er ikke noe særlig for barn å oppleve heller ikke at foreldrene er så drita at de knapt nok husker at de har barn…
ha en flott fest i danmark du
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 5:24 pm
Takk skal du ha Helene.
Puhh, nå kan jeg puste lettet ut, ville jo ikke at den festen skulle gi meg dårlig samvittighet.
Fortsatt god sommer under min lille ferie.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 25th 2006 at 5:29 pm
#42 Bare hyggelig
skal nok vite å nyte varmen selv om du har ferie hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 30th 2006 at 4:37 pm
Hvor skal grensen gå, skal man ta barna fra alle foreldre som tar seg et glass? – Skal man ha en promillegrense for foreldre?
Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne avgjøre om foreldre drikker for mye, eller hvordan man skal kunne avgjøre om de tenker mer på seg selv enn på barna. Det handler om holdninger, og holdninger er som vi alle vet veldig forskjellig.. Vi må være veldig forsiktig med å påstå at barna skulle vært tatt fra foreldre, Vi må ikke springe til barnevernet, fordi vi ser naboen ta seg en pils på terassen. Vi må være veldig sikre på at det faktisk går ut over barna, før vi engasjerer oss.
Det finnes veldig mange mennesker som har et fornuftig forhold til alkohol, som også tar vare på barna.
Jeg er vokst opp med en far som var lensmann og en mor som er barnepleier, jeg har også en tante som er sosionom. De tok seg også et glass pils i sommervarmen, og på julaften. Selv har jeg festet en del i ungdommen, men etter at jeg fikk barn (for ti år siden), har jeg fått et helt annerledes forhold til alkohol. Jeg kan ta meg en pils, og sitte med denne i flere timer. Andre ganger kan jeg åpne en flaske, og finne ut at det ikke var godt, den går da i vasken.
Kan ikke si at jeg har et problem med alkohol, men alikevell er det noen som har “bestemt seg” for at jeg har problemer med alkohol, og kontaktet barnevernet. Barnevernet er ikke villig til å undersøke om påstandene stemmer, derfor får vi nå problemer med dem, selv om vi har et fornuftig forhold til alkohol.
Dette har ført til at jeg ikke tør å ta meg en pils, jeg har derfor vært avholdsmann i over åtte måneder.
Men jeg synes ikke det er rett..
- Man kriminaliserer alle røykere, de som tar seg en pis, de som drar til sverige på ferie, og de som reiser til syden. Alle nordmenn er ikke egoister som drikker og fester, men det kan noen ganger fremstå sik i media og enkelte fagfolk mener tydeligvis at alle som tar seg et glass eller røyker ikke tenker på barna..
Vi har fått et overvåkningssamfunn av dimmensjoner, uten å merke det.
Vi moraliserer og dømmer som aldri før..
Jeg vet at det “før i tiden” ble drukket kanskje mer enn i dag.. – Jeg har hørt om fester på gårdene, hvor de trillet hverandre hjem i trillebår. Dette var for snart femti år siden. Tror man virkelig at folk er så mye mindre ansvarsbevist i dag enn tidligere? Fakta er at det alltid vil være noen som skiller seg ut.
Det vil alltid finnes alkoholikere, fyllekjørere, barnemisshandlere, overgripere, råkjørere, kriminelle etc.
- Men det vil også være slik at de fleste er sitt ansvar bevist.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 31st 2006 at 8:16 pm
#44 det handler ikke om å ikke kunne ta seg et glass, det er snakk om at foreldre raver drita full rundt og barna har ingen til å passe på seg , for foreldrene er så drita at de knapt nok husker at de har barn. En må kunne skille mellom det å ta seg et glass pils eller vin og det å innta så mye at en rett å slett blir overstadig beruset . Problemet må ikke bli sett på som at om du tar deg en pils så skal barnet plasseres i fosterhje, men om du drikker slik at du er overstadig å ikke klarer å ta ansvar for barnet da har barnet det bedre der det blir tatt vare på. Det er ikke noe galt i å ta seg en pils eller to, men en må kunne skildne mellom det og fyllefest. Jeg er enig i at det kan virke som om at alle som drar til sverige eller til syden på ferie blir satt i den kategorien av de som drar på fyllefest, men de fleste klarer seg uten det når barna er med , men de som reiser kun for å feste blir et problem da mange har med seg små barn
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende